lauantai 28. joulukuuta 2013

BARCELONA 9.-13.10.2013

Lupasin, että blogista löytyy matkailu-juttuja, niin kirjoitanpa meidän Barcelonan reissusta, joka tehtiin tuossa lokakuun alkupuolella parin kaverin kanssa. Reissu ei mennyt kaikilta osin ihan niinkun Strömssössä, mutta hyvä reissu kuitenkin.. Joten tässä ehkä pari vinkkiäkin Barcelonaan aikoville, jotka itse opittiin ihan kantapään kautta :D

Lennettiin Barcelonaan Lappeenrannan kentältä Ryanairilla. Lennot olivat edulliset ja sehän tarkottaa tietysti sitä, että ei se ihan Finnairia vastaa... Istumapaikat menee sillä periaatteella kuka ensimmäisenä koneeseen kerkeää (Ryanair taisi mainostella jokunen aika sitten, että aikovat muuttaa paikkasysteemin asiakkaiden lukuisten valitusten takia, hyvä hyvä!) ja kyllähän siinä pientä tungosta aina lähtöportilla on kun kaikki ryntää koneeseen vierekkäisten istumapaikkojen toivossa. Päästiin itse istumaan kavereiden kanssa edes lähelle toisiamme :)

Lentoajaksi oli ilmotettu nelisen tuntia, mutta Gironan lentokentälle päädyimme kyllä puolisen tuntia ilmoitettua aiemmin... Laskeutumisen jälkeen ämyreistä kuului myös tilastoja, joiden mukaan Ryanairin lennot ovat olleet 90 prosenttisesti ajallaan... Hmm, johtuisko siitä, että lentoajat ilmoitetaan vähän ylipitkinä :D Noo pääasia että päästiin perille hyvissä ajoin :)

Kun kyseessä on halpalentoyhtiö, niin lentokentätkään ei ihan mitään suurimpia mahdollisia ole. Lensimme tosiaan Gironan lentokentälle, joka sijaitsee Gironan kunnassa/kaupungissa ja siitä on matkaa Barcelonaan noin 90km. Lentoaseman terminaalin edestä lähtee busseja, joiden aikataulut on ajoitettu pääsääntöisesti Ryanairin saapuvien lentojen mukaan, joten pääsimme suoraan toiseen lähtevistä busseista ilman jonotteluja. Lippuhinta taisi olla 16€ pelkkä meno ja menopaluu 21€. Otimme pelkän menon, kun emme olleet varmoja, millä pelillä tulisimme kentälle lähtöaamuna, kun lento lähti jo aamulla 7.25. Noo se olikin sitten kommellus koko kotiinpaluu...

Gironan lentokentältä tulevat dösät tulevat Barcelonan pohjoiselle dösäasemalle (Estació del Nord). Siinä on ihan vieressä metroasema, jonne oli kyllä aika pujotteleminen... Arc de Triomf oli meidän metropysäkkimme, josta L1-metro kulki. Metropysäkkimme hotellin lähellä oli La Sagrera, josta hotellille (Laumon) oli lyhyt matka. Metromatka meni mukavasti ja vielä metrossa olin laittanut rahapussini isoon olkalaukkuuni, joka oli käsimatkatavaralaukkuni...
Hotellin aulassa sitten aloin kaivella rahapussiani, että saisimme annettua Visa-korttini numeron hotellivirkailijalle. Nooooooo pitkällisen tonkimisen jälkeen sitä rahapussia ei todellakaan löytynyt. Tunnin Barcelonassa oltuani minulta oli sitten käännetty lompakko! Kirosanoja ei riittänyt ja ne kaikki tuhat mitä tuli suusta ulos kuulosti varmasti espanjalaisen hotellivirkailijan korviin oikein mukavalta... Lompakko oli todennäköisimmin lähtenyt metronovilla klassisesti kun matkustajat tulevat metrosta ulos ja uudet astuvat sisään.. Varoituksista huolimatta minun tuuria, että juuri minun lompakko lähti kävelemään... Sain kortin onneksi äkkiä kuoletettua, käteistä meni parisataa euroa ja ehkä eniten otti päähän, että miun Milanosta ostama Guessin-lompakko otti ja lähti... Pari puhelua kotosuomeen ja mies siirsi rahaa kaverin tilille, jotka nostettiin miulle käteiseksi. Kavereille iso kiitos avusta <3

Tämän episodin jälkeen oli hyvä lähteä syömään pientä palapalaa (kuten rakas tyttäreni kaikki ruuat on nimennyt). Suuntasimme vain lähimpään kuppilaan, missä keittiö oli auki siihen aikaan päivästä (Espanjassa kun illallisaika alkaa vasta joskus kahdeksan-yhdeksän aikaan illalla). Pikaruokalan työntekijä ei osannut englantia "coca-colaa" enempää, mutta viereisessä pöydässä istui avulias pariskunta, jotka tulkkasivat tilauksemme.

Kaverin tilaama katalonian salaatti
Gourmee-ruuan jälkeen lähdimme kaupungille, etsimään seuraavaa ruokapaikkaa... :D Kaupungilla alkoi jo pimetä, kello oli jo jotain kahdeksan pintaan. Suuntasimme kaupoille, jotka täälläpäin maailmaa ovat auki iltayhdeksään ja kymmeneen asti. Sain Zarasta tyttärelle pari ihanaa paitaa edullisesti. Olen metsästänyt mustia perushousuja vaikka kuinka kauan ja sainkin parillakympillä tosi hyvät housut! Lompsan pöllimisestä huolimatta hyvä päivä :) Kävimme vielä syömässä eräässä pääkadun varrella olevassa ravintolassa. Tässä ravintolassa vuohenjuusto tarkoittikin fetaa, mutta hyvää oli! Sää oli hyvä, mukavan lämmin Suomen lokakuun sateisiin ja putoileviin syksynlehtiin verrattuna.

Seuraavana päivänä heräilimme puoli yhdeksän aikaan ja syötiin hotellilla aamupala. Lähdimme metrolla suunnistamaan biitsille! Sää oli lämmin ja aurinkoinen, lämmintä taisi olla jotain +25 :)

Menimme metrolla L1 La Sagrerasta Glóriesin metropysäkille, jossa vaihdoimme T4 junaan, jolla hurautimme rantaan Vila Olímpican pysäkille. Viereen jäi Barcelonan eläintarha, jossa emme tällä erää ehtineet vierailla. Biitsillä oli tuolien vuokraaja ja yksi aurinkotuoli maksoi 6€. Epäilimme jossain vaiheessa, että kyseinen heppu oli feikki, emmekä olleet ainoat... Eräät tytöt epäilivät samaa, mutta oli mies laskuttanut meiltä kaikilta saman verran, joten kai hän sitten oikeasti oli joku virallinen vuokraaja...
Vaikka ilma oli lämmin, merivesi tuntui kylmältä. Koska kyseessä oli turistiranta, biitsiltä löytyi huonosti simpukankuoria, mutta muutaman palasen onnistuin löytämään ja jokusen hienon kiven.

Pari tuntia makoilimme rannalla ja vaikka yleensä palankin tosi helposti - ja nytkin nahka näytti vähän punottavan - sain kuitenki vähällä makoilulla hienon ja kestävän rusketuksen :)
Ainoa miinus rannalla oli jatkuvasti kimpussa pyörivät juomien myyjät ja hierontaa tarjoavat naiset...

Rannallamakoilun jälkeen menimme tietenkin syömään :D Syönnin jälkeen päädyimme pikkukujia pitkin takaisin rantaan päin ja menimme ostoskeskukseen, Maremagnumiin.
Ostin mielettömästi vaatteita ja tytölle löysin mm. verkkapuvun ja läjän muita vaatteita. Shoppailun lomassa kävimme Starbucksissa kahvilla ja shoppailu jatkui. Sain tuliaisiakin ostettua. Ja pisteenä iin päälle, sain itselle Mangon mustat housut edullisesti!

Hotellille päädyimme vasta illalla seitsemän jälkeen. Pienten freesausten jälkeen lähdimme jälleen syömään keskustaan. Menimme ravintola Navarraan. Tätä ravintolaa voin suositella lämpimästi kaikille! Ruoka oli mielettömän hyvää ja hintataso kohdillaan. Söin ravintolassa maailman parasta salaattia ja suklaamousse oli jotain aivan uskomatonta! Reissun jälkeen tuli tehtyä kotonaki tuota kyseistä salaattia vähä muunneltuna. (En jaksanut ite vuohenjuustoa käydä friteeraamaan, mutta kyllä se aika lähelle maistui siltä, miltä tuolla Navarrassakin.)
Ravintola oli keskustassa Urquinaonan metropysäkin lähellä, melkein Apple-kaupan vastapäätä. Koko päivän kävely väsytti kovasti ja ei unta tarvinnu hotellilla kauaa odotella.

Maailman parasta vuohenjuusto-pähkinä-päärynäsalaattia!!
Seuraavana päivänä menimme kaupungille shoppailemaan. Aamu aloitettiin kuitenkin aamupalalla pienessä mukavassa kahvilassa. Matkalla aamupalapaikkaan löysimme kampaamotuotteita myyvän putiikin, jossa kävimme aamupalan jälkeen. Sain käyttämäni Sebastianin hiuslakan 13 eurolla! (Omassa kampaamossani kyseinen puteli maksaa 27,50.)

Edellisiltana löysimme Zaran pääliikkeen, jossa ei ehditty kuitenkaan kauaa pyörimään kun oli jo sulkemisaika. Bongasin illalla tytölle aivan ihanan mekon, jonka ostinkin sitten perjantaina :) Kävin viereisestä Guessin liikkeestä itselleni myös uuden lompakon. Mukaan köijjäämäni ballerinat levisivät lopullisesti ja koska oli sateinen päivä, sukat kastuivat ja se olikin hyvä tekosyy ostaa uudet kengät...

Päädyin tällä kertaa sään innoittamana käytännöllisiin ja lämpimiin kenkiin eli ostin Mustangin musta-valkoiset tennarit. Merkkikengiksi olivat kyllä yllättävän kovat jalassa.. No ehkä ne käytössä muovautuu minun lättäjalalle sopiviksi. Löysin Sephoran myymälästä edullisesti smokey eyes- meikkipaletin, jossa oli kaksi erilaista palettia arkisemman ja juhlavamman smokey eyes- meikin tekoon. Paletti oli tarkoitettu vielä vihreille silmille, joten sävyt osuivat oikeaan. Palettia tuli koitettua pikkujouluihin ja lopputulos oli hyvä. Oikein hyvä ostos, eikä maksanut kuin parikymppiä!

Kävelimme pitkälle Av Diagnolille asti etsiessämme Disney-kauppaa, joka siellä olisi pitänyt olla, mutta eipä näkynyt. Näimme kuitenkin kaupunkia mukavasti siinä kävellessä. Matkan varrelle jäi ihania kauppoja, mm. joulukauppa. Kävimme ihanassa suklaakaupassa, josta kaveri osti tuliaisia. Suklaakonvehdit olivat käsityönä tehtyjä, namskis! Harmi ettei tarjolla ollut maistiaisia...

Erään kenkäkaupn näyteikkunasta.

Tube, Rita ja Yona. Starbucksin kahvit lämmitti sateisena päivänä.
Lauantaina käytiin katsomassa hieman nähtävyyksiä. Aamun aloitimme brunssilla el Gothicin kaupunginosassa turistien suosimassa kahvilassa milk'ssä. Sain eggs benedictia!! NAM! Tässä raflassa oli ainakin etuna se, että täällä osattiin kunnolla englantia! Paikka pursuikin turisteja, ravintola oli varsinkin nuorien matkaajien suosima paikka. Ruoka oli todella hyvää ja hintataso edullinen. Bongasimme ravintolan netistä, josta löytyy tarkka osoite.

Brunssin jälkeen lähdimme suunnistamaan kapeita kujia pitkin kohti Barcelonan katedraalia. Kuvattavaa riitti paljon. 12.10. on espanjalaisten juhlapäivä ja osa pikkukaupoista oli kiinni. Turistien suosimilla alueilla kaupat kuitenkin olivat auki ja väkeä riitti (kaupunginosassa, jossa hotellimme sijaitsi sen sijaan kaikki paikat olivat kiinni). Paikalliset kantoivat mukanaan Espanjan lippua ja väkeä oli pilvin pimein.

Löysimme ostoskadun, joka olisi voitu löytää jo aiemmin kun vielä oli budjetissa varaa :D Ostosaukiolla oli iso Benettonin liike, josta löysin tytölle ihanan Hello kitty-paidan. Kaupan alakerta tursui muutenkin kaikkia ihania lastenvaatteita <3 (en välitä Benettonin vaatteista itselle, mutta lapsille sieltä löytyy kaikkea kivaa...) Paikallinen H&M oli hieman eri puitteista tehty kun mitä Suomessa, ei tosin tullut poikettua sisällä asti. Löysin loput tuliaisetkin katedraalin vieressä olevasta turistien matkamuisto-krääsäkaupasta. Käytiin ihanassa putiikissa, josta kaveri osti ihanan kaulahuivin ja itselle tarttui mukaan Love-tekstikoriste, hintaakin koristeella oli peräti neljä euroa.

Palasimme keskustaan tutuille seuduille ja meinasimme mennä syömään Navarraan uudelleen, kun eräs sisäänheittäjä tuli juttelemaan. Hän osasi muutaman sanan suomea, kun joku fiksu turisti on ilmeisesti opettanut. Ei onneksi ollut samoja lausahduksia, joita Tunisiassa kuuli "Stockmannin laatu, Anttilan hinnat" ym. Kerrankin sisäänheittäjän suosituksesta löytyi iloinen yllätys: ravintola oli hieno ja saatiin kauniille naisille luvatut ilmaiset skumpat. Ruoka ei tosin ollut kovin hääviä, T-luupihvistä jäi suurin osa syömättä kun oli pelkkää rustoa ja jännettä... Lounaan jälkeen suunnistettiin takaisin hotellille.

Pakkasimme kamoja ja laittauduimme iltaa varten. Menimme keskustaan takasin. Kävimme El Corte Inglesista (paikallinen Sokos/Stockmann) vielä viimeiset tuliaiset.
Menimme Hard Rock Cafeeseen syömään ja istumaan iltaa. Myöhään ei kuitenkaan voitu olla kun piti kammeta hotellille nukkumaan, aamulla oli aikainen herätys.

Olimme kysyneet hotellin respasta edellisenä iltana bussien aikatauluja, jolla pääsisimme lentokentälle ja aikataulujen mukaan meidän olisi lähdettävä puoli kuuden bussilla kentälle.
Nooo... Aamulla sitten huomasimme, että kappas vaan - ovat antaneet meille väärän bussin aikataulut! Kyseiset bussit olivat menossa kyllä lentokentälle, mutta Barcelonan kentälle, ei Gironan kentälle. Lopputuloksena olikin sitten se, että hurautimme taksilla 90 kilometrin matkan - kun viimein edes onnistuimme saamaan taksin, jonka kuski puhui englantia ja suostui ylipäänsä ajamaan Gironaan asti. Hiukka kalliimmaksi kävi se reissu, mutta onneksi pääsimme kentälle ajoissa. Jälkeen päin huvittaa, mutta täytyy sanoo, että sillä hetkellä ei hirveästi huumoria irronnut... Muistutuksena siis Barcelonaan matkustaville: mikäli lento lähtee Gironan kentältä, kannattaa olla tarkkana, koska Barcelonassa on myös Girona-niminen kaupunginosakin ja oletuksena ilmeisesti on, että kaikki matkustavat Barcelonan omalta kentältä.

Hotelli Laumon La Sagrerassa
Kaiken kaikkiaan hyvä ja rentouttava reissu vaikkakin rahapussi otti jalat alleen ja kotimatka ei sujunut ihan ongelmitta. Syötyä tuli ainakin niin paljon, ettei vissiin viikkoon ollu nälkä :D Barcelona on kiva kaupunki ja voin suositella kaikesta huolimatta, pitäkää vain lompakoistanne oikeasti hyvää huolta, ne varkaat ovat näppäriä!

Seura oli hyvää ja nähtävää riitti ja sainpa muutaman hyvän otoksenkin napattua! :) Oli ensimmäinen reissu järkkärin kanssa eikä todellakaa jää viimeiseksi! Seuraavaa reissua suunnitellaan jo, tällä kertaa suuntana olisi Rooma.

Kristoffer Kolumbuksen muistomerkki Barcelonan satamassa.

1. Mielenkiintoinen matkatarina, kiitos kertomasta!! Ajattelin pistää tästä erityisesti kehumasi syömäpaikat Milk ja Navarro korvan taakse, sillä viikon päästä olen itse Barcelonassa.. :)

Mukavaa, että vierailit blogissani. Kommenttisi ovat tervetulleita :)