lauantai 4. tammikuuta 2014

Maailmalta

Suomi 4.1.2014. Harmaata. Pimeää. Ankeaa. Ajattelin matkakuumeen houreissani palata edes hetkeksi maailmalle katselemalla matkakuviani ja päätin jakaa nämä hetket teidänkin kanssanne. Alla matkakertomukset ulkomaanmatkoistani (paitsi Barcelonasta, josta tein jo erillisen jutun.) Näistä reissuista minulta ei löydy järkkärikuvia, joten pahoittelen kuvanlaatua... Tai lähinnä laadun puutetta. Lapin reissuista minulla ei ole julkaisukelpoisia digikuvia - ja useimmista reissuista kuvat löytyvät vain paperiversiona filmikameralla ikuistettuina - joten jätin nämä reissut kokonaan tästä jutusta pois. Korjataan tämä asia tulevana kesänä ;)

Milano 12.-15.10.2011

Kuvat ovat pokkarillani ja iPhone 4:lla otettuja kuvia.

Lähdimme kaverin kanssa reissuun hieman extempore-meiningillä, mutta huippukivaa oli! Matkassa houkutti helppo matkustustapa (lento lähti LPR:n kentältä) sekä edullinen hinta.
Kun taas oli kyse Ryanairista, lensimme pikkukentältä toiselle eli LPR:n international airportilta Milanon kupeeseen, Bergamoon.
Milanossa paistoi aurinko ja oli lämmintä +24, kelpasi!!

Minä ja maha (RV ~ 20)

Italiassa parasta on ehdottomasti ruoka! Söin maailman parasta pizzaa ja pastat olivat loistavia. Koska olin paksuna, viinit jäi tällä kertaa maistelematta. Mutta jospa sitten Rooman reissulla.

Maailman paras pizza!!

Italialainen kulttuuri, rakennustaide, historia ja ihan koko maa yleensä viehättää minua. Ihastuin Italiaan heti ensi hetkellä!

Milano tunnetaan muodin mekkana - ja kyllähän sieltä kaikkea kivaa tarttui mukaan! Hintataso lähenteli Suomen hintoja, mutta italialaiset henkkamaukat (kuten Blue Sand ja Stradivarius) tursuivat ihania ja edullisia vaatteita. Matkalaukkua oli vähän vaikea saada kotimatkalle kiinni...

Piazza Sempionen riemukaari
Etsimme outlet-myymälöitä, joita olimme netistä etukäteen etsineet - huonolla tuloksella. Outlet-myymälät tuntuivat kadonneen jäljettömiin. Löysimme kuitenkin muutaman myymälän, joissa ei sitten kyllä juuri ollut mitään ostettavaa ja hintataso oli edelleen korkea (tosin kyseisissä myymälöissä myytiin Guccia ym. luksusmerkkejä). Yksi näistä outleteista oli pitkän matkan päässä keskustasta. Myymälöitä etsiskellessä näimme tosin kaupunkia todella paljon! :) Tuomiokirkon läheltä löysimme yhden outlet-myymälän, josta ostin edullisen nahkalaukun itselleni.

Liikuimme Milanossa paljon jalkaisin, mutta myös metrolla. Hotellimme sijaitsi lähellä Pirellin tornia ja sen vastapäätä olevaa keskusasemaa (Stazione centrale), johon kulkivat niin dösät kuin metrotkin, joten liikkuminen oli todella vaivatonta, sekä kentälle, että metrolla keskustaan. Metrolla kulkeminen oli edullista ja Milanon metroverkosto oli todella "helppokäyttöinen".

Duomo Di Milano

Milanossa oli paljon nähtävää, mm. valtava tuomiokirkko (Duomo Di Milano). Piazza del Duomolta eli Tuomiokirkon aukiolta lähti valtava ostoskäytävä/katu, jonka varrella monet merkkiliikkeet sijaitsivat. Ostoskatujen verkostoja sukkeloidessamme löysimme niitä vain koko ajan lisää ja lisää. Parhaita löytöjä olivat ehkä Disney-kauppa sekä tietenkin Tiffany <3

Galleria Vittorio Emanuele II
Tiffanylta tarttui mukaan ihanaakin ihanampi rannekoru. Vauvoille oli mitä ihanimpia ja suloisimpia vaatteita ja muuta mukavaa, mutta kun en vielä tiennyt kumpi on tulossa, oli aika hakuammuntaa lähteä ostamaan mekkoja tai kauluspaitoja. Löysin kuitenkin Chiccon liikkeestä söpön tuttipullonkuivatustelineen, joita en Suomesta ollut bongannut.

Löysin itselleni ihanan Guessin lompakon (joka sitten pöllittiin Barcelonassa ja ostin sieltä taas uuden).  Kaiken kaikkiaan hyvä reissu ja mukava piriste arkeen silloisten työ- ja koulukiireiden keskelle :) Italiaan palaan vielä ja toivottavasti monta kertaa!

Piazza Castello ja Castello Sforzesco

Piazza Castello

Piazza Sempionen riemukaarelta, taustalla Castello Sforzesco

Fuengirola 31.7.-7.8.2011

Lapsuudenaikainen paras ystäväni on asunut jo useamman vuoden Espanjassa Fuengirolassa ja vihdoin tuli tilaisuus lähteä moikkaamaan häntä. Oli hienoa lähteä ulkomaille monen vuoden tauon jälkeen - ja vastoin ennakko-odotuksiani - oli todella hienoa lähteä reissuun yksin! Lensin Malagaan Helsinki-Vantaalta 31.7. Finnairilla.

Lento kesti nelisen tuntia ja oli perillä yhdeksän jälkeen illalla paikallista aikaa (Costa del Solilla kello on tunnin jäljessä Suomen ajasta). Laskeutuessa maisema oli huikea! Illan pimeydessä loistivat vain tuhannet Costa del Solin valot ja valopilkuista pystyi päättelemään rannikon muodon. Kaverini oli minua kentällä vastassa ja lähdimme ajamaan heidän kotiinsa Fuengirolaan pimeässä illassa.

Ensimmäinen lomapäivä oli tietysti sateinen ja vähän ukostikin :D Iltapäivällä sää onneks lämpeni ja kirkastui ja pääsimme vesipuistoon polskimaan. Illemmalla kävimme katselemassa iltaista rantakatua ja lähellä olevaa linnaa, joka näytti hienolta valaistuna.

Toisena lomapäivänä kaveri oli aamupäivän jälleen töissä ja minä pyörin Fuengirolan keskustassa. Kävin markkinoilla, jossa oli muutama ihminen enemmän kuin Suomessa toreilla. Löysin torilta vauvalle ruokalapun ja pienen pieniä sukkia <3 (tämänkin reissun luonnehan sitten muuttuikin hieman kun olin raskaana, raskausviikko taisi olla kahdeksas joten väsymys ja pahoinvointi siivittivät vähän tätä reissua...)

Poltin tyylikkäästi varpaani kun olin sandaalit jalassa ja sain komean junttirusketuksen niskaan t-paidan kaula-aukon ansiosta.  Otimme iltapäivällä aurinkoa uima-altaalla. Myöhemmin kävimme tallustelemassa eräässä puistossa ja rantakadulla, jossa söin elämäni parasta jätskiä!

Kolmas lomapäivä olikin jo kaverillakin vapaapäivä ja suunnistimme Marbellaan. Tallustelimme rannassa ja satamassa, Välimeri <3

Kävimme aamupalalla ja join elämäni varmaan kalleimman tuoremehun (4€). Satamassa oli muutama vene (tai no ei niitä ehkä voi enää edes veneiksi kutsua...) enemmän kun meidän kotivenelaiturissa.  Mm. Antonio Banderaksen paattikin oli jossain siellä loisteliaiden huvijahtien joukossa. Myöhemmin iltapäivällä menimme biitsille Torremolinokseen. Aaahhh miten lämmintä hiekkaa!! Illalla kävimme satamassa.

Neljäntenä lomapäivänä suuntasimme kohti etelää - ja Gibraltaria. Gibraltar on Iso-Britannian itsehallintoalue siirtomaa-ajoilta, joten tulipa siis käytyä Briteissäkin. Menimme rajan yli kävellen. Oli järkyttävän kuuma päivä ja kävelyä ei viitsinyt harrastaa montaa kilometriä, joten maksoimme parikymppiä ja pääsimme pikkubussin kyytiin, joka kyyditsi meidät rajalta aina ylös asti - ja takaisin Gibraltarin keskustaan.

Ylhäällä Gibraltarin huipulla oli tippukiviluola, jossa vierailimme ja joku sodanaikainen tunneli, jossa me lähinnä haukottelimme. Apinat olivat aivan ihania veijareita ja yksi kirppusirkus istui olkapäällänikin hetken. Apinavauvat olivat lutuisuuden huippuja!

Maisemat olivat henkeäsalpaavat ja vastarannalla horisontissa häämötti Pohjois-Afrikan rannikko. Matkaa mantereiden välillä taisi olla muistaakseni 40km. Kävimme syömässä Gibraltarin keskustassa Subwayssa. Oli mukavaa vaihtelua kun ihmiset ymmärsivät ja puhuivat englantia...

Viidentenä lomapäivänäni suuntasimme Malagaan. Aamupalan vetäisimme naamariin Fuengirolassa ja matkasimme junalla Malagaan. Junamatka kesti puolisen tuntia ja maksoi huikeat 4 euroa (VR voisi ottaa opikseen...) Matkaa oli kuitenkin nelisenkymmentä kilometria. Kävelimme Malagassa ja katselimme kaupunkia.

Kävimme myös Picasso-museossa, jonne emme varmaan toista kertaa pääsisi sisälle. Kaverilla soi puhelin tauotta ja itse haukottelin joka ikisen taulun äärellä. Emme ole kumpikaan varsinaisia taiteenystäviä, mutta tulipahan käytyä. Kävimme tietenkin myös shoppailemassa ja syömässä.

Illalla kävimme Mijaksen kylässä vuoren rinteellä. Viehättävä pieni kylä ja jos haluaa aurinkorannikolla paeta turisteja, tämä on juuri oikea paikka. Kylässä oli lähinnä paikallisia ja aaseja. Maisemat olivat komeat! Täältä suunnistimme syömään Marbellaan New York- nimiseen ravintolaan, jossa söin elämäni parhaimman hampurilaisen!

Toiseksi viimeisenä lomapäivänä suuntasimme Marbellan eläinpuistoon, Selwo zoohon. Eläinpuisto oli suuri ja maisemat komeita. Osa matkasta kuljettiin kävellen, mutta tietylle alueelle oli autokuljetus. Eläimet olivat irrallaan (jotkut tietysti aitauksissakin onneksi, esim. sarvikuono :D ) ja saimme katsella elukoita autonlavalta, vähän Jurassic Park meiningillä.

"Jurassic Park-autot"

Oli todella lämmin päivä ja eläinpuisto oli laaksomainen alue, jossa lämpötila kipusi varmasti +40 iltapäivällä. Huuuuuhh. Hyvä rusketus tuli ainakin (lue= paloin).

Kävimme illalla Fuengirolan keskustan liepeillä kohoavan vuoren huipulla (komeat maisemat!) ja japanilaisessa ravintolassa syömässä. Kokki teki sapuskan pöydässämme (jonka toinen laita oli hella). Hyvät pöperöt!

Viimeisenä lomapäivänä loikoilimme uima-altailla ja poltin tyylikkäästi itseni vaikka aurinkorasvaa hölväsinkin... Bikinien rajat paloivat mukavasti ja illalla olikin hienoa istua lentokoneessa.

Kotosuomessa olin aamulla puoli viiden pintaan ja hurrrrr miten kylmäääää. En tietenkään ollut ottanut pitkiä housuja mukaan ja hytisin capreissa. Jumittelin lentokentällä aikani ja kuuden aikoihin lähdin taksilla Tikkurilan juna-asemalle, josta juna Lappeenrantaan lähti puoli kahdeksan aikaan aamulla. Junassa torkkuessani ja odoteltuani ensin ikuisuuden päätin, että seuraavalle reissulle lähtiessä hurautan kentälle omalla autolla. Sain tuliaisena kotimatkalta kuumeen, mutta muuten oli todella hyvä reissu! :) Kaverille suuren suuri kiitos vieraanvaraisuudesta <3 Tulen kyllä uudelleenkin ;)

Tunisia, Sousse 27.6.-4.7.2007

Ensimmäinen ulkomaanmatkani oli turvallisesti Tjäreborgin pakettimatka Tunisian Sousseen. Reissusta on jo niin kauan, etten ihan tarkalleen muista esim. mille kentälle lensimme, mutta lähdimme reissuun kuitenkin Hki-Vantaalta Finnairilla (luonnollisesti). Koska kyseessä oli pakettimatka, kaikki kuljetukset kentältä ym. oli järjetetty valmiiksi. Reissu oli minun ja kaljupäisen herran ensimmäinen yhteinen matka.

Makoilimme paljon hotellien uima-altailla ja rannalla. Polskimme Välimeressä ja sinne hävisi myös herran kihlasormus, joka oli unohtunut yhdellä uintireissulla sormeen. Rannalla parveili kaikenmaailman hedelmä- ja juomakauppiaita ja matkanjärjestäjiä, jotka myivät erilaisia retkiä ja risteilyjä. Yhden kanssa meinasi tulla riitaa kun ei uskonut millään, että emme ole lähdössä hänen reissulleen. Eräs mukava Smiley-Miley niminen heebo sai meidät ylipuhuttua ja lähdimme hänen kauppaamalleen Välimeren merirosvoristeilylle. Risteily ei ollut ollenkaan pöllömpi. Se oli edullinen ja leppoisa ja saimme siellä hyvää ruokaa. Paitsi hunajameloni, jonka taisimme heittää kalojen syötäväksi.

Kissoja Soussessa pyöri paljon pitkin katuja ja hotellin pihallakin. Yksi pieni ressukka oli läkähtänytkin kuumuuteen jalkakäytävälle :( Minä luulin sen olevan vaan päivänokosilla, mutta kuulemma oli ikiunilla...

Liikuimme lähinnä jalkaisin, mutta käytimme myös taksia jonkun verran. Taksi oli helppo saada, sillä niitä parveili hotellin edustalla jatkuvasti. Ensimmäisenä päivänä kävimme taksilla vaihtamassa rahaa keskustassa. Tunisiassa sai polttaa tupakkaa joka paikassa ja olikin hiukka koomista, kun pankinsetä lappoi dinaareja meille kouraan nortti suussa.

Liikenne Soussessa oli kaaottista ja liikennesääntöjä oli, mutta kukaan ei niitä noudattanut. Perustaajamanopeus taisi olla siinä 80km/h. Liikenneympyrässä olijan piti väistää ja tien yli piti juosta melkein silmät kiinni ja toivoa parasta.

Shoppailu Tunisiassa oli halpaa. Tunisia on muslimimaista yksi länsimaisimmista ja oikeita ostareitakin sieltä löytyi, joissa hintataso oli huomattavasti halvempi kuin Suomessa. Tällaisissa liikkeissä hinnat ovat hintalappujen mukaiset, mutta katukaupoissa tinkiminen on se Juttu. Myytävänä on paljon nahkatavaraa, erilaisia savi- ja posliiniastioita jne.
Kaljupäinen herra osti reissusta matkamuistoksi vesipiipun. Pienet lapset oli tuotu mukaan myymään tavaroita ja minullekin huuteli pieni 3-vuotias tyttö "madame, madame!" yrittäessään kaupata posliiniastioita meille. Noin 10-vuotias poika myi herralle vesipiippua, jonka hinta oli aluksi 10 dinaaria. Hinta putosi kummasti joka askeleella, jonka otimme kaupasta pois päin.

Myyjät houkuttelivat kauppaan ja juttelivat mukavia ja tarjosivat teetä sekä tupakkaa (esim. korukaupassa, josta herra osti rannekorun itselleen ja minulle muslimien Pyhä silmä-riipuksen.) Monet osasivat suht hyvin englantia ja toisaalta oli ihan kivaa jutella ja viettää aikaa kaupoissa. Jossain vaiheessa jatkuva tuputtaminen rupesi myös ärsyttämään ja helpoimmalla pääsi kun ei mennyt koko kauppaan. Kiitän suuresti niitä valopää-suomalaisia, jotka ovat opettaneet ärsyttävät hokemat näille kauppiaille "Anttilan hinnat, Stockmannin laatu, mitä kuuluu kukkuluuruu" ym vammaista... Kengät Soussessa olivat halpoja - ja tulihan niitä muutamat ostettua. Tosin vasta eläintarhareissun jälkeen, jossa minun ainoat mukana olleet kengät hajosivat...

Tunisialainen olut oli yllättävän hyvää ja tietty halpaa. Eurolla sai yhden pullon. Kalja muistutti suomalaisista oluista eniten Koffia ja sitä tulikin lipiteltyä jokunen pullollinen. Hotellimme lähellä oli Casino, jossa olisimme tahtoneet käydä, mutta se ilta jolloin sinne olisimme menneet, oli tietenkin ainoa viikonpäivä jolloin kasino oli suljettu. Istuimme muutamana iltana hotellin pihaterassilla katsomassa hotellilla järjestettyä ohjelmaa. Kaljupäinen herrakin pääsi (tai joutui) yhteen ohjelmanumeroon mukaan, jossa turbaanipäinen ukkeli teki temppuja miekalla. Tutustuimme suomalaiseen nuoreen pariskuntaan, jonka kanssa vietimme muutamia iltoja.

Emme käyneet muilla retkillä, paitsi Saharan lähellä olevassa eläintarhassa. Eläintarhan eläimet makasivat varjoissa järkyttävältä kuumuudelta suojassa. Jos reissumme olisi ollut pidempi, olisimme lähteneet pari päivää kestävälle Saharan retkelle. Soussesta oli matkaa Saharaan linnuntietä pitkin joku 60km ja Saharan hiekkaa pölisi välillä ilmassa. Eläintarhareissuun kuului myös juhlaruokailu megaisossa teltassa illemmalla, jossa esiintyi alkuasukaspukuisia tyyppejä tanssien ja soitellen rumpuja.

Pääsin syöttämään norsuja :) kuvan ajotus vaan pielessä...

Kävimme myös vanhassa kaupungissa, Medinassa. Kujat olivat kapeita ja väkeä paljon - ja lämpötila yli sietokyvyn. Medinan ympärillä oli korkea muuri, joten tuulikaan ei viilentänyt lämpötilaa yhtään.

Mineriitti

Lukuunottamatta Salmonellaa ja kadonnutta kihlasormusta, reissu oli onnistunut ja oikein mukava! En lähtisi muslimimaihin ilman miesseuraa, mutta kaljupäisen herran kanssa liikkuessa sai olla melko rauhassa. Herralle taidettiin tarjota minusta enimmillään kolme miljoonaa kamelia. Varmaan mietti hetken vaihtokauppaa, mutta olisi saattanut tulla kamelien köijjääminen Finnairilla kalliimmaksi kuin minun kanssa kotiinpaluu, joten kieltäytyi kuitenkin tarjouksesta.

Sisilia. Taustalla näkyy Etna.