sunnuntai 13. syyskuuta 2015

Norjasta Inariin ja kotimatkalle

Auringonlasku Kilpisjärvellä.
Siinä se yli viikon lomamatka hujahti ja huomenna alkaakin jo kotimatka. Torstaina tuuli onneksi oli tyyntynyt ja sää oli muutenkin loisto. Kapusin siis Saanalle (tästä lisää omassa postauksessaan) ja nähtiinpä revontuliakin illalla (näistä lisää myös omassa postauksessa)!
Perjantaina lähdimme Kilpisjärveltä jatkamaan matkaa. Tarkoituksenamme oli alun alkaen ajaa Kilpisjärveltä Jäämeren rantaa pitkin Altaan, mutta reitti oli niin tavattoman hidas, joten päädyimme ajamaan Hetan kautta Kautokeinoon ja sieltä taas Altaan.

Saanan huipulla.
Pikku-Malla Saanan huipulta.

Norjassa matkanteko kuitenkin kävi niin tavattoman hitaasti, joten koukkasimmekin Kautokeinosta suoraan Karasjoelle ja siitä Karigasniemelle. Tätä "oikotietä" pitkin ajettunakin autossa tuli istuttua kahdeksan tuntia. Norjassa oli mielettömän komea ruska ja maisemat Kautokeinon ja Karasjoenkin huudeilla olivat komeat. Yövyimme Inarissa Inarijärven lomakylässä, kuten viime vuonnakin. Täytyy mennä Altaan ensi vuonna. Jos lähtisimme sinne Hetasta aamulla, niin ehtisimme edes saman päivän aikana Altaan asti :D

Kautokeino.
Mielenkiintoinen löytö Karasjoella levähdyspaikalla...
Inarissakin saimme ihailla yöllä komeita revontulia Inarijärven yllä. Herätyskelloni soi ennen kahta ja siinähän se sitten menikin melkein koko yö valvoessa revontulien ja mieleenpalanneen remonttistressin kanssa :D Jatkoimme Inarista lauantaina matkaa Saariselälle. Tai no Inariahan sekin on.

Kävimme Kaunispään huipulla. Söimme ravintola Huipussa ja ihastelimme ruskaista maisemaa - ja hiippailipa porotokkakin ohi. Saariselällä yövyimme Holiday Club Saariselässä. Kävimme tytsyn kanssa polskimassa kylpylässä pari tuntia. Uidessa tulee aina nälkä ja niinpä suuntasimme kylpylähotellissa olevaan ravintola Rakkaan. Voin suositella raflaa lämpöisesti, mikäli Saariselällä liikut! Jälkkäri suklaakakku oli paras jälkkäriannos, minkä olen koskaan syönyt! Illalla olin aivan puhki parin yön valvomisen jälkeen :D

Tänään matkamme jatkui Saariselältä jo etelään päin Pudasjärvelle tutulle Kangastupa-mökille. Aamulla ajelemme kotiin pyykinpesuun ja tiistaiaamunahan se on suunnattava remonttityömaalle. Huuooh. Kamatkin pitäisi pakata. No, keittiönseinä on onneksi valmiina, joten keittiönkaappien asennus voi alkaa.